Google denkt alles zonder menselijk contact te kunnen organiseren. De praktijk is echter dat bij het MKB meestal niet de kennis en kundigheid aanwezig is die Google verwacht van een WorkSpace beheerder. Het gevolg is dat het MKB te raden gaat bij lokale IT-deskundige, een buurjongen of een kennis/student. Zo zijn wij ook ooit in de beheerondersteuning van Google Workspace terechtgekomen. Ook omdat we vanaf 2008 bedrijven geadviseerd hebben hun e-mail naar Google over te zetten. We dachten dat dit voor ons ook een businesscase zou kunnen zijn. Dat blijkt na 16 jaar niet het geval op de manier dat we dachten, omdat we niet alle directe kosten als uitgangspunt voor de prijzen hebben gehanteerd. U moet daarbij denken aan inactieve-tijd en piek-tijd kosten. Het huidige prijsmodel is niet toereikend om continuïteit te leveren.
Google weet niet wat ze wil. Met als gevolg dat we klanten steeds meer terug zien gaan naar een Microsoft-kantoor-omgeving (nog wel gekoppeld aan Gmail als email provider). In de beginjaren van wat toen nog G-Suite hete was er enthousiasme voor Google Docs, -Sheets en dergelijke. Vooral door de mogelijkheden om op afstand samen te werken. Google heeft het volledig laten afweten als het gaat om de lokale ondersteuning en als het gaat om de marketing van hun producten in het MKB segment. Google stelt "Eenvoudig IT-beheer, Stel binnen enkele minuten alles in voor nieuwe teamleden. Google Workspace blijft automatisch up-to-date, dus u hoeft zich geen zorgen te maken over software-updates of beveiligingspatches." Maar vergeet te melden hoe moeilijk het wordt als er zich bijzonderheden voordoen, net op het moment dat je als MKBer wel wat anders aan je hoofd hebt.
WorkSpace was tijdens de Corona-lock-downs ideaal. Daar hebben ze niets mee gedaan. De voorsprong in on-line werken is inmiddels door Microsoft ingehaald. G-WorkSpace is goedkoper en beter dan MS-Office365 denken wij. Maar probeer maar eens professionele lokale ondersteuning te vinden voor WorkSpace.
Het is niet alleen de ondersteuning. Ook het half af zijn van dingen als Google-Sites bijvoorbeeld. Echt een fantastisch product! Maar nog te onduidelijk voor klanten zonder begeleiding bij de opstart. Dus gaan gebruikers na enige tijd toch weer over naar WordPress; Wix of SquareSpace.
We blijven zelf met genoegen de Google Workspace gebruiken. Maar zullen het niet meer in alle gevallen adviseren en ondersteunen, omdat de koers van Google met betrekking tot sommige onderdelen van hun suit te onduidelijk is.
Om onze klanten niet in de steek te laten hebben we besloten het businessmodel te herzien en haalbaarder te maken. Dit betekent dat we een prijs verhoging doorvoeren om onze klanten beter te kunnen helpen.
Reacties
Een reactie posten